همشهری آنلاین: شرکت پست و سازمان ثبت احوال به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای تعویض کارت شناسایی ملی پس از جابه‌جایی محل استقرار تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند.

براساس این تفاهم‌نامه‌ مردم می‌توانند جهت تعویض کارت شناسایی ملی به دفاتر پستی موجود در سطح شهرها مراجعه و با اعلام نشانی جدید، درخواست تعویض کارت شناسایی‌شان را تحویل دهند.

سیدمجتبی نصیری - مدیر کل جغرافیایی و کدگذاری پستی شرکت پست ایران - در همین زمینه توضیحاتی به ایسنا داد.

وی با بیان این که به کارگیری کد پستی ده رقمی برای مردم و دولت کاربردهای بسیاری دارد اظهار کرد: تغییرات ایجادی در نام معابر و یا پلاک‌های شهرداری موجب تغییر در نشانی اماکن می‌شود.

 باتوجه به این که کد پستی ده رقمی هر مکان ثابت است و هرگونه تغییر در شرح نشانی، در بانک اطلاعات کد پستی اعمال می‌شود، نشانی موجود در بانک اطلاعات کد پستی ده رقمی به روزرسانی می‌شود و آخرین وضعیت نشانی مکان مورد نظر دراختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت و تغییرات نام معابر و پلاک‌های شهرداری برای خدمت رسانی به شهروندان مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

او با اشاره به قانون الزام اختصاص شماره ملی و کد پستی برای کلیه اتباع ایرانی اظهار کرد: کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور موظفند برای شناسایی افراد از شماره ملی و برای شناسایی مکان از کد پستی تبعیت و استفاده کنند.

نصیری ادامه داد: در راستای اجرای قانون فوق سازمان ثبت احوال متولی اختصاص شماره ملی و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، مسوول تخصیص کد پستی برای تمامی اماکن کشور هستند.

وی با بیان این که تعداد کل اماکن فهرست شده اعم از شهری و روستایی در بانک اطلاعات کد پستی، ۲۹ میلیون رکورد است، درباره فعالیت‌های مدیریت جغرافیایی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پیرامون تخصیص کد پستی گفت: در راستای اجرای قانون مذکور این مدیریت کلیه مکان‌های موجود در نقاط شهری و روستایی کشور را فهرست کرده و برای هر مکان مسکونی و یا تجاری کد ده رقمی یگانه اختصاص داده است.

وی سخنان خود را با طرح مثالی ادامه داد و گفت: هر منزل مسکونی یک کد پستی یگانه و ثابت دارد و یک ساختمان به تعداد واحدهای آن کد پستی یگانه خواهد داشت و به تعداد واحدهای موجود در یک ساختمان نیز کد پستی ده رقمی یگانه و مجزا از هم اختصاص داده می‌شود.

نصیری با بیان این که تاکنون در چند نوبت بانک اطلاعاتی به روزرسانی شده است، افزود: در حال حاضر طبق برنامه‌ی زمان‌بندی، اطلاعات نقاط شهری هر ۲.۵ سال و روستایی هر ۵ سال به هنگام می‌شود که در نظر داریم این دوره‌ی زمانی را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: درصورتی که سازمان‌های دولتی قانون مذکور را اجرا کنند با ایجاد ارتباط ما بین بانک‌های اطلاعات این سازمان‌ها با بانک‌های اطلاعاتی ثبت احوال و شرکت پست، استعلام هویت و نشانی محل استقرار خدمت گیرندگان توسط این سازمان‌ها میسر خواهد بود و این امکان ایجاد خواهد شد که در زمان مراجعه به سازمان‌ها جهت احراز هویت صرفا ارائه‌ی کارت شناسایی ملی کفایت کند.

مدیر کل جغرافیایی و کد گذاری پستی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر که بر اساس برنامه‌های تدوین شده مقرر است تا ۱۷ مهرماه سال جاری امکان استعلام شرح نشانی به صورت بر خط (Online) توسط سازمان‌های دولتی در شرکت پست ایجاد گردد که بهره‌برداری از این سرویس نیازمند تامین امکانات مورد نیاز از سوی سازمان‌های متقاضی و رعایت الزامات تعیین شده می‌باشد.

وی در ادامه افزود: بر اساس قانون مذکور کارت شناسایی ملی، سند شناسایی اتباع ایرانی و شامل کلیه احکام حقوقی و کیفری است که باید همیشه همراه دارنده باشد و در صورت جابه‌جایی مکانی هم‌میهنان باید نشانی جدید خود را به ثبت احوال اعلام کنند.

نصیری در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: با توجه به اطلاعات موجود در بانک اطلاعات کد پستی می‌توان این امکان ایجاد شود که نشانی مکان‌های مورد نظر هم‌میهنان نظیر بیمارستان‌ها، مراکز فرهنگی، اقتصادی و سایر کارگاه‌های خدماتی و یا تجاری را در محدوده‌ی مورد نظر تعیین و در اختیار آنان قرار دهد و با توجه به توسعه‌ی تکنولوژی امکان ارائه‌ی اینگونه اطلاعات از طریق اینترنت و یا تلفن همراه نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

وی تصریح کرد: با ورود کاربران اینترنتی به سایت www.postcode.post.ir امکان دریافت کدپستی ده رقمی با وارد کردن شماره تلفن ایجاد شده است.

نصیری یکی از قابلیت‌های شماره ملی و کد پستی را تعیین تراکم جمعیتی نقاط مختلف کشور بدون نیاز به سرشماری نفوس خواند و ادامه داد: سازمان‌های خدماتی نظیر آب، برق، گاز و غیره با این قابلیت می‌توانند بر حسب جمعیت مستقر در هر مکان یارانه متعلقه را محاسبه و پرداخت کنند که ایجاد این امکان نیازمند تعامل و همکاری کلیه سازمان‌ها است.

کد خبر 52195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز